Ontstaan Landgoed “Den Bosch”

Landgoed Den Bosch is gelegen bij het dorp Leuvenheim in de Gemeente Brummen, tussen het Veluwemassief en de rivier de IJssel.

In 1600 was het ‘Erve en Goet Bos’ eigendom van Johan van Doetinchem tot Spykerbosch. In 1642 ging het landgoed over op Johan van Gesscher, burgemeester van Deventer. Het huis werd voor het eerste in 1642 bij naam genoemd.

Het huidige huis is in 1832 gebouwd door B.J. Verstege. Van hun zoon Bartold Joost (generaal majoor Verstege) erfde zijn neef mr. Donysius Everwijn het goed in 1866. Bij zijn overlijden kwam het goed aan zijn zoon D.C. Everwijn, die met zijn speciale Duitse bosbouwopleiding, zijn behoefte aan ontginnen en bouwen en het aanleggen van een schitterend park, het een indrukwekkende uitstraling wist te geven.

In 1943 werd het huis gevorderd door Seyss Inquart, ten behoeve van de school van ‘anständige Mädchen’ door zijn dochter geleid. In 1945 hebben de bevrijders, de Canadezen, en de Leuvenheimse school nog enige tijd in Den Bosch domicilie gehad.

Sinds het overlijden van D.C. Everwijn in 1963 is de woning tot ca 2000 in de familie gebleven.

De woning is op 20 juli 2000 verkocht aan de huidige bewoner De heer Ir. J.B. Thate. (De stichting bezit het recht van terugkoop onder voorwaarden)

Na het overlijden van mevrouw Mr. Dionysia Wilhemina Everwijn op 9 november 2011, is Stilte Stichting landgoed Den Bosch benoemd als haar enig erfgenaam.

Bewoners

• 1600 – 1642 Johan van Doetinchem tot Spykerbosch