Inleiding kunst

Het oeuvre van Denise Everwijn

Voorwoord

Wanneer je als producerend artiest zelf de taak van curator c.q. conservator toebedeeld krijgt, is dit soms solo maar meestal in samenwerking met andere artiesten. Vaak is dan het doel om een tentoonstelling met eigentijds en divers werk te maken.

Zelden of nooit krijg je het nagenoeg complete oeuvre van een heel leven kunstenaarschap van ‘de ander’ onder je hoede.

Om het werk van een reeds overleden kunstenaar te mogen inventariseren en te analyseren is een spannend werk. Maar om er vervolgens een waardeoordeel aan toe te moeten kennen is zeker geen gemakkelijke opgave. Vooral bij het oordelen over het werk van ‘de ander’ moet je je rol van herder los laten en wordt het tijd om je kudde aan een kritische keuring te onderwerpen.

Het oeuvre

De hele collectie bestaat uit honderden schilderijen, tekeningen en een kleine productie grafiek. Het grafische werk bevat weinig tot geen werken die in serie zijn geproduceerd, zoals bij de traditionele benadering van de grafische kunst belangrijk is voor een waardeoordeel. Daarom zal het grafische werk later worden toegevoegd onder de categorie tekeningen.

Gekozen is om een ruime hoeveelheid zogenaamde ‘sleutelstukken’ uit deze grote hoeveelheid werk te digitaliseren en online beschikbaar te maken. Deze werken vormen een weloverwogen afspiegeling het omvangrijke oeuvre van mevrouw Everwijn.

Het benoemen van de sleutelstukken werd vergemakkelijkt omdat Denise Everwijn werkte binnen de conventionele onderwerpen van de teken- en schilderkunst. Daarom heb ik het teken- en schilderwerk kunnen ontleden, vastleggen en benoemen aan de hand van het volgende vijftal thema’s:

Zelfportret

II  Portret

III Stilleven

IV Landschap

V  Naakt

Om de digitale collectie te stroomlijnen is het vijftal thema’s ook gebruikt. Zo vindt u onder ‘Zelfportret’ de verdeling ‘Schilderijen’ en “Tekeningen’. Voor de rest van de thema’s is de zelfde verdeling gehanteerd, voor zover van toepassing.

Frits Prisse, november 2016.

Dionysia  Wilhelmina   Everwijn
                       ( Denise )

Geboren      5 mei 1923 te Brummen
Overleden   9 november 2011 te Leuvenheim